21 Eylül 2012 Cuma

Michelin, üniversite ve AVM’lerde ‘Lastikte Doğru Hava Basıncı’nı anlatacak


Michelin her yıl geleneksel olarak düzenlediği ‘Lastikte Doğru Hava Basıncı’ aktivitelerinde alışveriş merkezlerinin yanı sıra bu sene  üniversitelerde de “Lastikte Doğru Hava Basıncı”nın önemini anlatacak.

Michelin’in, sürücüleri lastiklerde düşük hava basıncının trafikte yarattığı tehlikelere karşı bilinçlendirmek için başlattığı ve 2004 yılından beri geleneksel olarak düzenlenen “Lastiklerde Doğru Hava Basıncı” aktiviteleri başladı. 19 Eylül tarihinde Ümraniye Meydan AVM ile başlayan “Lastikte Doğru Hava Basıncı”, Marmara Forum, Beylikdüzü Migros, İçerenköy Carrefour gibi alışveriş merkezlerinin yanısıra bu sene üniversitelerde de yer alacak.

“Lastikte Doğru Hava Basıncı” aktiviteleri kapsamında kurulacak kontrol noktalarında; sürücülerin yalnızca birkaç dakikasını alacak lastik hava basıncı ölçme işlemi, uzman Michelin ekiplerince gerçekleştirilecek ve ölçüm sonrasında araç üreticisinin tavsiyesine uygun olarak doğru hava basıncı ayarlanacak.

Aktiviteyle geniş kitleleri güvenli ve ekonomik sürüş için bilinçlendirmeyi amaçlayan Michelin, trafik kazası risklerini de azaltmayı hedefliyor. Etkinlik kapsamında genç öğrencilere doğru hava basıncının önemini anlatacak olan Michelin, AVM’ler de düzenlediği etkinliklerle de çok çeşitli sürücü profiline ulaşmayı hedefliyor.

Dört araçtan ikisi tehlike seviyesinde
Michelin’in geçen sene düzenlediği aktiviteler kapsamında 4566 araçta yapılan ‘Lastikte Doğru Hava Basıncı’ etkinliğinde, 100 araçtan 58’inin düşük ya da yüksek hava basınçlı lastiklere sahip olduğu tespit edildi. Sürücülerin % 16’sının tehlikeli seviyede düşük havalı lastiklerle yolculuk yaptığı ortaya çıkarken, 2010’daki etkinlikte aynı oran % 24’e ulaşıyordu.

Aktiviteler kapsamında toplam 4556 aracın (binek, 4x4 ve hafif ticari) lastikleri incelendi. Araçların % 58’inin yanlış (% 30 düşük, % 28 yüksek) hava basınçlı lastiklerle kullanıldığı ve bu araçların % 16’sının da tehlikeli sonuçlara yol açabilecek kadar düşük lastik hava basıncına sahip olduğu saptandı.

Yıllara göre karşılaştırma

Yıl
İncelenen araç sayısı
Düşük hava basıncı
2011
4556
% 30
2010
3880
% 43
2009
3071
% 53
2008
3696
% 61
2007
4109
% 57

Düşük hava basıncı neden tehlikeli?
Lastiklerde düşük hava basıncı, lastiğin aşırı esneyerek ısınmasına ve bununla birlikte temas yüzeyinin bozularak yol tutuşunun azalmasına neden oluyor. Eksik basınçlı lastikler, ıslak zeminde  daha ciddisorunlara yol açıyor. Diğer bir ifadeyle, basınç ne kadar az ise lastiğin yolla teması da o kadar az oluyor ve bu da araç kontrolünün kaybedilmesine ve kazalara yol açabiliyor.

Lastikler, taşıt ile yol arasındaki tek temas noktasını oluşturdukları için, yol güvenliği  ve yakıt ekonomisi açısından büyük önem taşımaktadır. Eksik hava basıncında kullanılan lastikler:

·         Yol tutuş kabiliyetini azaltır.
·         Direksiyon hâkimiyetinde tutarsızlığa neden olur.
·         Islak zeminde fren mesafesini uzatır
·         Aşırı ısınacağından patlama riski artar
Tüm bunlar da trafik kazalarının meydana gelmesi riskini artırır.

Tüketimi artırıyor
Lastik hava basıncı, karayolu güvenliği kadar ekonomik araç kullanımını da doğrudan etkiliyor. Hava basıncı düştükçe, lastiğin yuvarlanma direnci artıyor. Ortaya çıkan enerji kaybının motor tarafından dengelenmesi daha fazla tüketime neden oluyor. Eksik hava basıncı lastiklerde hızlı aşınmaya  da yol açarak, lastik ömrünü % 30’a varan oranda azaltıyor.

Sürücüleri lastik hava basınçlarını düzenli olarak kontrol ettirmeleri konusunda uyaran Michelin, lastiklere en az ayda bir kez ve uzun yolculuklar öncesinde araç üreticilerinin tavsiyesine uygun olarak hava basılmasını öneriyor.

Lastik ömrünü % 30’a kadar azaltıyor
Lastik hava basıncı, karayolu güvenliği kadar ekonomik araç kullanımını da doğrudan etkiliyor.

o   Lastik hava basıncı düştükçe, lastiğin yuvarlanma direnci artar
o   Ortaya çıkan enerji kaybının motor tarafından dengelenmesi daha fazla yakıt tüketimine neden olur
o   Eksik hava basıncı ayrıca lastik omuzlarında fazla basınca ve bunun sonucunda daha hızlı aşınmaya yol açarak, lastik ömrünü % 30’a kadar azaltır

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder